Una dintre cele mai neplăcute situaţii pe care o poţi întâlni când vine vorba de o vacanţă este să îţi întârzie zborul sau să fie anulat. Puţină lume ştie, însă, cum poţi cere despăgubiri de la companiile aeriene (printre care şi Tarom) în cazul în care se întâmplă asta.
În contextul în care tot mai multe zboruri sunt anulate din cauza epidemiei de coronavirus, este bine să se ştie că legislaţia europeană protejează clientul şi aveţi dreptul la despăgubiri în cazul unei situaţii neplăcute cu zborul.
Consiliul European şi Parlamentul European prevăd, prin Regulamentul 261/2004, drepturi pentru pasagerii ale căror zboruri sunt anulate sau întârziate. Trebuie menţionat faptul că există trei tipuri de zboruri, bazate pe distanţa care trebuie parcursă.
Pasagerul are dreptul să primească asistenţă din partea unei companii aeriene în cazul în care întârzierea unui zbor peste ora de plecare este mai mare de 2 ore, în caz de zboruri de până 1500 de km (tipul 1), 3 ore în ceea ce priveşte zborurile din interiorul UE de peste 1500 km şi alte zboruri între 1500 şi 3000 km (tip 2) şi 4 ore în ceea ce priveşte zborurile din afara UE care depăşesc 3500 de kilometri.
Conform legilor UE, în caz de întârziere, pasagerii pot să primească, fără cost, mâncare, răcoritoare sau gustări, în funcţie de timpul de aşteptare.
Totodată, dacă zborul are o întârziere de minim o zi, pasagerii pot primi cazare gratuită şi transfer gratuit de la cazare la aeroport. În cazul în care întârzierea depăşeşte 5 ore, oamenii pot cere chiar despăgubiri băneşti, care să acopere costul integral al biletului.
Mai există şi situaţia în care zborurile pot fi anulate, iar pasagerii să nu fie anunţaţi din timp sau să nu li se ofere alternative de zbor. În acest caz, pe lângă costul biletului, aceştia pot primi şi despăgubiri băneşti suplimentare. Pentru zborurile de tip 1, despăgubirile ajung până la 250 de euro, pentru cele de tip doi la 400 de euro, iar pentru cele de tip 3, până la 600 de euro.
Trebuie menţionat că sub incidenţa acestor legi intră atât companii low cost (cum ar fi Wizz Air), cât şi companii de linie (cum ar fi Tarom).
Cu toate acestea, există suficiente situaţii în care pasagerilor nu li se respectă drepturile, iar comunicarea cuu operatorul de zbor este defectuoasă. Există, însă, companii specializate în obţinerea de despăgubiri, cum ar fi firma poloneză Givt, care vă pot oferi asistenţa necesară şi ajutorul pentru a obţine compensaţii financiare.
Trebuie menţionat că există şi cazuri în care operatul de transpor aerian poate fi ferit de obligaţia de a oferi despăgubiri financiare. În cazul în care compania aeriană poate să demonstreze că ăntârzierea sau anularea a fost cauzată de împrejurări excepţionale sau de cazzri de forţă majoră situaţii care nu au putut să fie evitate chiar dacă au fost luate măsuri, aceasta este exonerată de orice vină.